קול מסד – 40 שנה למסד

פבר/2023

מה צריך בסך הכל בן אדם בשביל לחיות

מילים: חיים חפר
לחן: דובי זלצר

מה צריך בסך הכל בן אדם בשביל לחיות?
מה צריך בסך הכל בן אדם?
כיכר אחת של לחם
וכד אחד של יין,
מיטה כדי לישון בה
ואם אפשר בשניים
ואוטו שחוסך עייפות מן הרגליים
וגג על הראש
שלא ירדו עליו המים
ואבא שילווה לו
כמה לירות כל יומיים
ואהבה אהבה כל הזמן,
ואהבה כל הזמן.

לפני ארבעים שנה הסוכנות היהודית במסגרת "ייהוד הגליל" העמידה על הר קוץ (שהוא בעצם הר הקוץ על שם משפחת כהנים ממשמרות בית המקדש מתקופת בית שני שגרה באזור) 20 קרוואנים והזמינה זוגות צעירים להגיע וליישב את המקום. זה היה באוגוסט 1983. לאחר שעברו השתלמות בת יומיים, כשהם נדרשים להביא איתם להשתלמות את הסדינים והמגבות שלהם וגם 800 שקלים עבור ההשתלמות. (איך אפשר לחיות על הר חשוף ולשרוד…)
הראשונים שמגיעים להר היא משפחת צרפתי קובי ואשתו, זוג צעיר, שמביאים איתם שני מזרנים, כמה נרות וגפרורים. ומבלים את הלילה לבד על ההר (לא ממש לבד, התנים השמיעו את קולם). ללא חשמל או מים.

אחריהם יגיעו עוד משפחות, ויאכלסו את 20 הקרוואנים, כיום נשארו מאותן משפחות וותיקות שני הוויצמנים: חיים ונלי, שלמה וטובה, משפחת כהן יפה ואליקו, משפחת ברנר גיל, משפחת חן עליזה וציון.

שנת 1983 עם אינפלציה מטורפת משלמים עבור שכירות בקרוואן בגודל של 45 מ"ר – 2500 שקלים לחודש.

1985 כבר כל הקרוואנים מאוכלסים במשפחות, 20 במספר. בערב נעים אלי סטרולוביץ מדליק פחמים על מנגל קטן, אתם יודעים.. כזה שקונים ב 20 ש"ח בדרך, והריח מוביל את כל יושבי הקרוואנים (כמו בסיפור – החלילן מהמלין) זה מביא פיתות ואחר מביא כנפיים, מה שיש, הרי מכולת אין בישוב, הילדים של כולם משחקים יחד, המבוגרים דנים ומתווכחים בבעיות הקיום על ההר, עשרים משפחות שרצו ליצור ולהקים ישוב חדש על הר הקוץ.

בית כנסת אז עדיין לא היה קיים במסד, בר אור אברהם ז"ל (בעלי שבבית קראנו לו אדריאן) שנולד למשפחה חילונית כופרת (אפילו אכלו חזיר בבית רחמנא ליצלן) חשב שבישוב יהודי חשוב שיקום בית כנסת ולו רק לחגיגות בר מצווה, ברית מילה או קדיש. תפילה אז לא ידע איך מתפללים, נסע לכפר תבור לרב הרצל שהיה רבה של הישוב וביקש ממנו ללמד אותו תפילה, כך למד מקלטות שקיבל ומהסברים. כשעברנו בשנת 1991 לבתינו החדש שבנינו, הקרוואן בו גרנו עד אז הפך לבית כנסת. שני ספרי תורה נתרמו מישובים סמוכים, אבל רימונים לספרים לא היו וגם פרוכת ועוד מיני… איך משיגים?

אברהם שכנע את התושבים לתרום למען זיכרון הוריהם או משפחותיהם אם נספו בשואה או לזכרם, גם מזגן נרכש מכספי תרומות התושבים.
לקראת ראש השנה ילדי הגן היו מגיעים לבית הכנסת מקבלים הסבר ותוקעים בשופר, בסוכות ילדי הגן היו מגיעים לגינה שלנו לקבלת הסבר ולטעום משבעת המינים שכמעט כולם צמחו בגינה.

יום כיפור הראשון בבית הכנסת במסד הגיע, צריך להחליט באיזה נוסח תהיה התפילה, נוסח אשכנזי או ספרדי, בר אור אשכנזי יליד רומניה, אבל מחליט שהנוסח יהיה ספרדי, הנעימות יותר ערבות לאוזן, כך אמר, כאן החלו הוויכוחים, איך הוא עשה להם את זה, חלק לא מבוטל מהתורמים הם ממוצא אשכנזי, (לא שחשבו להגיע להתפלל). בר אור שואל מתי התפילה מסתיימת, אומרים לו בשעה 8 בערב, אז הוא שם את השעון להפסקת החשמל לשעה 8 בערב, ומה לעשות שהתפילה נמשכה עוד רבע שעה… המשיכו את התפילה בחושך, בחום של קרוואן ובלי מזגן.. לומדים להבא..

בתקופת הקרוואנים הכלבים שלנו היו חלק מהנוף הטבעי על ההר ושוטטו בחופשיות, כשהילדים שלנו בילו ב "עש לילה" כלומר לילה לבן, ישבו סביב למדורה, בחושך ראו את עיניהם הנוצצות של התנים שהמתינו בשקט עד שהילדים עזבו והשאירו להם שיירים של אוכל, כל אחד ידע את מקומו, הכלבים שמרו על הילדים, אף כלב לא היה קשור, עוזרת הגננת שהייתה תושבת הישוב הביאה איתה כל בוקר לגן את הכלב שלה, מהסוג הגדול…ילדי הגן וכלב ששיחק ושמר עליהם, הכי טבעי, כן זה היה אז…

מאז עלו וירדו משפחות בישוב שלנו, כיום אנחנו עברנו את המאה משפחות, דור צעיר ודור וותיק. נולדו ילדים, הגיעו למצוות, בגרו והתחתנו כמעט… כמעט סיימנו את "מחלות הילדות" שמאפשרת בגרות ופתיחות, מפגשים והכרות עם תושבים חדשים. תושבים גרים בבתיהם שבנו לפי צרכיהם, הקרוואנים מזמן הועברו ממסד, חלק מהמשפחות עזבו את הישוב, ומשפחות חדשות השתכנו פה, אי אפשר שלא להזכיר את תקופת הקורונה שהפחידה אותנו, הפסקנו לבקר בבתיהם של שכנים, תודה לאל עברנו את התקופה החולה ללא נפגעים בנפש.

ההחלטה של ועדת תרבות לפרוס את חגיגות ה-40 למסד במגוון פעילויות לאורך השנה, נעשתה מתוך רצון לאפשר לכולם את ההזדמנות להגיע ולהשתתף בפעילות קהילתית מגוונת שמתאימה לכל תושב בכל גיל. ברור שכל זה לא היה מתקיים ללא עשרות ידיים של מתנדבים שהשקיעו זמן ולב על חשבון משפחה.

נעים להכיר...

אנחנו אביבה ואבי ביטון (מהבית העגול..) הגענו למסד בשנת 1983 ובנינו את ביתנו, לנו ארבעה ילדים – טלי, נוי, מיקי (ז"ל) וניר. חמישה נכדים – לילך, אהרון, רפאל, תמר ויותם.

13 שנים חלפו עברו מאז עזבנו את הישוב לטובת עבודה והנה חזרנו לפני מספר חודשים. בזמן הזה עבדנו ב-"מפעל להכשרת ילדי ישראל" שהיום הוא נקרא – מל"י, זוהי עמותה שנוסדה בשנת 1943 על ידי הגב' רחה פריאר ז"ל, זהו ארגון שמפעיל 17 כפרי ילדים המפוזרים ברחבי הארץ, בכל כפר פועלים

משפחתונים עבור ילדים ובני נוער מגיל 6 עד 19 שהוצאו מביתם בפיקוח משרד החינוך או הרווחה, למסגרות הנקראות חינוכיות טיפוליות שמקדמות ומשלבות בתוכן מודל משפחתי אשר מורכב מ-12 ילדים וילדות בגילאים שונים שגרים יחד עם זוג נשוי וילדיהם הביולוגים, הזוג משמש כ"הורי בית" שהינו חלק קבוע בכפר העוטף את הילדים

עזבנו זמנית את מסד לטובת עבודתנו במסגרת מל"י בתוך פנימיית הדסים, שם עבדנו כשבע שנים כהורי בית ל 13 ילדים ובני נוער, בתום שנים אלו נתבקשתי על ידי מנכ"ל מל"י ומנהל כפר הילדים בגבעת עדה להצטרף למנהל ולעזור להקים כפר נוער שעמד בפני סגירה, היה דתי והפך לחילוני. כמובן נעתרתי לבקשתם ועברנו עם הבנים לגור בגבעת עדה, שם עבדתי כמנהלנית הכפר וסגנית מנהל, תפקידי כלל והכיל הכל בחובו, מרווחת הפרט, קשר עם הורי הילדים, עיצוב וטיפוח הכפר, אחראיות על המטבח, על המרפאה, על עובדי המשק, על אב הבית, הנחיית הורי הבית וצוות צעיר שכלל ש.ש. ובני שירות, הפקת אירועי בני ובנות מצווה שעד היום ממשיכה בזה באהבה רבה, אבי שלי (בעלי..) ולמרות שהיה באובדן כושר עבודה בשנים האחרונות, עמד כעזר נגדי בכל הנדרש בכפר.

בימים אלה אמשיך בהנחיית הורים, קשר בין הורה וילד דרך משחק (עסקתי בזה בעבר) והכנת מקרמה וכלי בית מבטון על פי הזמנה.

מי שמכיר אותי יודע שכל חיי עסקתי בחינוך בלתי פורמלי, גם אם שילבתי דברים אחרים, לא הפסקתי לעסוק בחינוך, ייעוד חיי, ולתוך זה הדבקתי חזק את אבי בעלי שאף הוא עסק שנים לא מבוטלות בחינוך פנימייתי בהצלחה רבה.

אביבה ואבי ביטון

אביבה עבדה בעבר שנים רבות כמדב"ית בישוב, התמונות מאלבום שקיבלה מתנה מהנוער בעת שעזבה אז... שנת 2004

המשפחות שלנו

משפחת אייברמן

עמית ואשר אייברמן, הכרנו בגליל העליון כאשר עמית למדה תואר ראשון בעבודה סוציאלית ואשר למד תואר בתזונה קלינית.
נפגשנו בקיבוץ דפנה כאשר גרנו בשותפות, כל אחד עם שותפים אחרים
מהר מאד היה לנו ברור שאנחנו מעוניינים אחד בשניה ועברנו לשכור דירה קיבוצית יחד. לאחר שש שנים של מגורים בגליל העליון, החלטנו להדרים מעט והגענו לישוב אמירים, שם גרנו כשלוש שנים.
כאשר עלתה המחשבה להקים משפחה ולקנות בית משלנו, חיפשנו מקום קטן

מהרגע הראשון מאד מצא חן בעינינו הישוב מסד, בעיקר בשל תחושת השלווה, הקרבה לטבע והנטייה לקהילתיות, מספר חודשים לאחר שעברנו נולד אהוד שלנו שהפך אותנו למשפחה.
הבית שלנו הוא בהחלט משכננו ואנו נוטים לבלות בו הרבה ושמחים בכך מאד.
אהוד שלנו בן ארבע וחצי שנים ולו הרבה חברים במסד ואדם הקטן – תינוק בן 9 חודשים. אנחנו אוהבים את השקט שיש במסד ועם זאת את הקהילתיות, הערבות ההדדית והחגים החגיגיים במסד.
עמית ואשר אייברמן

משפחת עזרן

המסע שלנו למסד לקח כמעט שנה של חיפושים, זה עתה שנת 2021 הסתיימה הפנדמיה של הקורונה, חיפשנו מרחבים ואוויר לנשימה, אופקים, בית בגליל כדי להשתחרר מהחיים הדחוסים של המרכז, העיר הגדולה, חיים אינטנסיביים עם התחייבויות קשיחות ותחבורה זוחלת, להתנתק מגזי החממה, בעיקר מקום מרגוע לכינוס משפחתנו לאירועים שמחים, חגים ומפגשים חברתיים, וגם לחזור לעולם הפשטות והנועם.
הסתובבנו בישובים קטנים וגדולים בצפת ויבניאל עד שהגענו למסד, מבנותינו קיבלנו הוראות שהמקום לא ירחק יותר משעה וחצי מהמרכז, אחרת הביקורים יתמעטו מצידן.
אנחנו הורים לשלוש בנות ושמונה נכדים, ביתנו הבכורה ובעלה רופאי שיניים ובעלי מרפאה פרטית באשקלון. ביתנו השניה היא עורכת דין ושותפה בכירה באחד המשרדים הגדולים במדינה. והבת השלישית היא ד"ר לרוקחות בתפקיד בכיר בשירותי מכבי.
רכשנו את הבית לשעבר של משפחת פינטוק מרים, קיבלנו ליווי מסור מ גיל דביר, ג'נטלמן אמיתי, נעים הליכות, רגיש וחם שהדריך
אותנו שלב אחרי שלב במשך שלושה חודשים. שמואל אלקובי עם עצות זהב להקמת פרגולה, מצא לנו איש מקצוע לצביעת הבית במחיר סביר, מצאנו בשמואל ובטי שכנים חמים, יקרים וידידים, גם סוזי ופרדי טבע ליוו אותנו בתהליך הקליטה עם עצה טובה, עזרה דחופה עם כלי עבודה וכוס קפה חם או
בירה קרה. ניצן מונק הצעירה שהביאה בידה מעדן מיוחד שהוריה הכינו עבורנו ומידי פעם קפצה לשאול אם זקוקים לעזרה.. גם מרלן שירתה אותנו ב wi-fi עד שהתקשורת בביתנו תתחדש. מעריכים את המחוות הקטנות היומיומיות מכל שכן ושכנה. עם חזרתה של משפחת ביטון לישוב, התברר כי אביבה היא "עזרנית" ובת עיר הולדתי, החיבור היה מיידי, החום, האהבה והחיבה של אביבה ואבי ביטון – אין עליהם.
המסורת היהודית חשובה לי, מסורת מבית אבא שאין אני מוכן לוותר עליה ועל סמליה, מצאתי בית כנסת יפה, מהודר, מחבק ומכניס אורחים, גם כאן מצאנו חברים חדשים, שכנים חמים ומשתדל להיות שותף ביהדותי למפעל חשוב זה.
כולי תודה והוקרה ליואב וסמדר אחיטוב שחיבקו אותנו ולא נתנו לנו להישאר בחג או בשבת לבד.
על אף שפרשנו לגמלאות, אנחנו עדיין פעילים מאד במיזמים ובמשרות בכירות. פלורנס ממשיכה ביעוץ פדגוגי בתוכניות לאומיות במדע וטכנולוגיה במשרד החינוך בתל אביב. ואני ז'אק ממשיך לפתח מוצרים בחברה לתוספת תזונה למחלות ייחודיות ללא מענה מתאים בשם בריאמיל. כמו כן לקחתי על עצמי יחד עם חברי ילדות ממרוקו לשמר את מסורת אבות בעיר הולדתי – סאפי. בימים אלה אנחנו עמלים לחדש, לרענן ולשפר את בית העלמין בסאפי, מפעל יהודי חשוב לקהילתנו, לילדינו ונכדנו שידעו לכבד מסורת, יהדות ומקומות קדושים.
היינו רוצים אם יש מקום לפתוח בישוב "מועדון הסרט הטוב "בו נוכל לצפות יחד בסרטים איכותיים, עם מרצים מקצועיים והסברים על הסרט, היצירה, השחקנים ועוד..
אמנם אנחנו בקשר של מסחר ועסקים עם הישובים הערבים הקרובים – עילבון ומג'אר, אולי יש מקום ברמת הישוב לבנות גשרים יותר יציבים של תיירות, מסחר, שווקים, חינוך, שפה וכו'.
משפחת עזרן ד"ר פלורנס  וד"ר זאק

אלבום תמונות מפעילויות קהילתיות

באחד ממוצאי השבת של חודש מאי 2021, סביב השעה שתיים לפנות בוקר, אחד התושבים מדווח על ריח שריפה מסביב לישוב.

בעקבות הרוח החריגה באותו לילה, האש הגיעה לשער הצהוב של אזור התעשיה. מתנדבים מתושבי מסד הגיעו והחלו בכיבוי האש על ידי שימוש בהידרנט ( ברז כיבוי) ליד הכניסה למבנה התעשיה. כיבוי אש שהגיעו מספר דקות לאחר מכן עם שתי כבאיות, החלו בכיבוי האש. רק לקראת ארבע וחצי לפנות בוקר האש כובתה כליל כולל מוקדים קטנים.

בעקבות כך, הדרך שבה הותקנו הידרנטים לאורך צנרת המים הייתה חסומה כולה על ידי עשביה, הוחלט לתחזק את הדרך ולפנות את כל העישביה על מנת למנוע שריפות, נוצר חייץ בשביל ההיקפי.

תושבים שצמודים לאזורי צמחיה פראית שלדעתם עלולה להוות סכנת שריפה, אנא דווחו לוועדת ביטחון ( שמואל אלקובי יו"ר) או לוועד מסד.

עדיין אין חיבורי חשמל לבתים שנבנים בשלב ב' בהרחבה, למרות היותם זמינים, כרגע החשמל מחובר מארון החשמל במבנה התעשיה וממנו נמשך באופן זמני להזנת הבתים בהרחבה. חברת החשמל מנמנמת…

אחרי שפני הסלע שהביאו עלינו את חיידק הלישמניה שהיא שושנת יריחו, ואחרי חדקונית הדקל שחיסלה דקלים בישוב, והנמלים האדומות שהיו ואולי עדיין מסתובבים בישוב, ועדיין תוכלו לראות מידי פעם סימנים ועקבות של תנים ונמיות שהשאירו מלילה קודם, עכשיו תורם של חזירי הבר, מזה זמן שהם עושים כבשלהם בישוב, לאחר סלילת הכביש הראשי למספר נתיבים שאילץ את החזירים להידחק מהאזור שהיה מיוער וסביבתם הטבעית, הם מגיעים לישוב לחפש אוכל ובדרך להפוך את הדשאים אם של בית הכנסת או בתים פרטיים בחיפוש אחר שורשים, פטריות או זהב..

גידור אזור בית הכנסת לא עוזר בנתיים לבתים הפרטיים, החזירים ממשיכים להגיע מדרך אחרת. מה עושים? רצוי לדווח למוקד ונקווה שלא יצאו עם בטן מלאה כדי שלא יחזרו.

יום השואה

כמידי שנה הטקס נערך על ידי נוער מסד בליווי המד"ב וועדת תרבות עם הפקה ראויה לשבח. בשם תושבי מסד, תודה לנוער הנפלא שלנו, קצרה היריעה מלהכיל את כל השמות. תודה לכל המלווים והעושים למען נזכור ולא נשכח.

יום הזיכרון לחיילי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה

לצערנו גם במסד הקטנה, שני חיילים נופלים. בעבר הוקמה פרגולה לזכרו של סגן יינון הוברמן ז"ל, בנתיים התווסף חלל נוסף סמל דור נוביק ז"ל יהי זכרם ברוך.

מד הגשם

בשבת חורפית בשנת 2005, ישבתי עם ביתי אופיר (שהייתה אז בכיתה א') ועלה רעיון שאנחנו רוצים למדוד את הגשם.
כתוצאה מכך כתבתי מכתב לשירות המטאורולוגי בבית דגן וביקשתי שיתקינו לנו מד-גשם.

אחרי כשבוע הגיע נציג שלהם והתקין לנו מד-גשם בגינה ואופיר נרשמה כמודדת הצעירה ביותר של השירות המטאורולוגי ( עד היום אופיר רשומה
כמודדת). מדדנו את כמות הגשם היומית כל אותו חורף ושנה אחרי זה התחלנו לדווח לשרות המטאורולוגי והפכנו להיות המודדים ממסד.
כמו שאנחנו מכירים שמביאים כלב לילד, אחרי תקופה קצרה ההורים מתחילים להוציא אותו יומיום לטיול… אחרי כמה שנים אני התחלתי למדוד את הממטרים

ולדווח לשירות המטאורולוגי כל חודש כפי שהם דרשו. בתחילה בדואר והיום באתר שלהם. במקביל התחלתי לנהל רישום וניתוח ממוחשב בעצמי.
היום שנת 2023 יש לי נתונים משנת 2006, כלומר 17 שנים.

עם השנים חלו הרבה שינויים בכולנו, אופיר גדלה, סיימה תיכון, שירות צבאי והיום עובדת בירושלים. גם אני השתניתי בעצמי… במקביל השירות המטאורולוגי השתנו והיום היא נקראת IMS – Israel Meteorological Service יש לה אתר ואין צורך לשלוח לה מידי חודש כרטיסיה עם תוצאות.
היום הכל דיגיטלי וחברותי יותר למשתמש. לתמצת את הסיפור הארוך, יש מד גשם על הגבעה במסד, ואני מודד כל יום לאחר הגשם, ממלא את הטבלה שמעודכנת משנת 2006.

לפני שנים ספורות התחלתי לפרסם את הנתונים היומיים בקבוצת ווטסאפ של מסד שנקראת "שרה–מטר" (שר המטר בשיבוש קל). ואולי החשוב ביותר, שהתחנה של מסד קיימת בזכות המודדת אופיר !!!

ניצן גופר

כשהגענו למסד

02.12.2010, נר שני של חנוכה תשע"א. היום בו עברנו לביתנו החדש במסד: זוג הורים תמה ויוסי + 3 ילדים: יותם בן 6, נגה בת 4 ואבשה בן ה- 9 חודשים. אחרי מסע ארוך של המתנה לאישורים המיוחלים (סך הכל שנתיים), תהליך בניה מייגע (עוד שנה ושלושה חודשים) ומעט לפני שהבית היה מוכן – הגיע יום המעבר ואנו נרגשים וחסרי סבלנות כבר להיות חלק מהחלוציות הקטנה שלנו. בית בהרחבה בתחילת דרכה, בית רביעי סה"כ בהרחבה. (שנבנה צעד בצעד במקביל לתהליך בניית בית נוסף בתחילת הרחוב – (כעת הבית של משפ' חכם). תהליך הבניה צולם ותועד בתמונות באתר היישוב והייתה תחושה שהיישוב שותף למעקב שלנו אחרי הגדילה…

עם כניסתנו הביתה- אין עדיין דלתות בכל החדרים, אין חיבור למים או לביוב, שלא לדבר על מדרגות לבית או גדר, אבל הגיע הזמן להיכנס… הילדים נמצאים כבר מתחילת שנת הלימודים במסגרת הגן והפעוטון הצעיר של הישוב שנפתח מחדש לאחר שנים שהיה סגור ואנחנו מתכננים לעשות את הקניות הראשונות על מנת להיכנס לשגרה.

בדרכנו חזרה מהקניות בפוריה – מכביש 75 אנו רואים מרחוק, מכיוון חיפה, ענן עשן גדול באופן מבעית, עוד מעט נשמע כי אירע אסון שייחרט כ-"אסון הכרמל" ויהיה רב משמעות למדינה כולה ובטח לעובדי שב"ס המתגוררים במסד ואני בתוכם. כך שהימים הראשונים שלנו בישוב היו הימים שאחרי האסון והזיכרונות הללו שלובים אצלי ביחד.

ולמרות שהשנה היא 2010 ולכאורה העידן אינו "בראשית", הימים הראשונים (והשנים הראשונות בכלל) מפיצים ניחוח חלוצי בכל זאת. שוטפים כלים בברז בחצר (מאחר והבית כאמור לא היה מחובר בשבוע הראשון למים), מקלחת ראשונה במסד עושים אצל משפחת אלקובי ובבוקר רצים בקור לפעוטון לשטוף פנים ולצחצח שיניים… יעברו עוד שנתיים עד שיהיה כביש סלול (והמחיר – יותר מתקר או שניים) וכשהייתה הפסקת חשמל, במקום להסתכל בחלון ולראות אם ההפסקה היא רק אצלנו או אצל כולם, צריך להתקשר לחברים מהישוב הוותיק, כי אין בתים שכנים להשוות אור…

מאז עברו מעל 12 שנים, ההרחבה התפתחה ומשפחות רבות נוספו. בהתחלה עוד השתדלנו לקבל את המשפחות המתווספות עם עוגת קבלת פנים ובהמשך שקענו לטירוף השגרה.

אני שמחה שנפלה בידינו הזכות להיות חלק מההתחלה של ההתפתחות היישובית בכלל והאישית בפרט, ומאחלת לעוד משפחות לחוות את ימי העצמאות הראשונים שלהן…

תמה דוידוביץ'

נוער וותיקים יוצרים יחד

שמחה לספר על פרוייקט קהילתי שנפלה בחלקי הזכות להוביל.

ראשית ברעיון של דורון המד"ב וצוות החינוך, לקרב לבבות ולהיטיב את ההכרות בין דור הוותיקים בישוב לבני הנוער. נרתמנו בסיעור מוחות כמה מנציגות וועדת וותיקים עם צוות החינוך ורקמנו תוכנית שנתית. הצוות – דורון המד"ב. יפה כהן, דלית יבלונובסקי, מיכל ברגמן, אלה סלע-מיכאלוב, לילך בן זאב, ויעל שמעון. יריית הפתיחה היה טיול מקסים דרך נקודות בחייו של אלי כהן (המרגל הישראלי) בהדרכתו של גיל ברנר.

הרעיון בבסיס פעילות היצירה היה מפגש נינוח בין וותיקים ובני נוער סביב יצירה בחימר, למידה והכנה משותפת של עבודות אומנות גדולה שתבטא את ערך הקהילתיות. המטרה המשותפת יצירת תוצר קישוטי, תמונת קיר מקרמיקה שייתלה בישוב, בגלל מורכבות התהליך שלבי הלימוד של כללי בסיס בפיסול בחימר, ייבוש שריפת החלקים בתנור מקצועי, צביעה בצבעי קרמיקה וגלזורות, הפעילות התקיימה בשלבים.

הסדנה הראשונה התקיימה בנובמבר 2022 כחלק מאירועי האזרח הוותיק, זכינו לביקור נציגת המועצה שהתרשמה מהאווירה, השמחה מחדוות היצירה ומהתוצרים. היה מרגש לראות את המועדון מתמלא בוותיקים ובני נוער, שלאחר כמה הסברים ודוגמאות, התפנו להכנת האלמנטים מחימר תוך שיחה, צחוק ונועם, נשנוש מהעוגות הטעימות (לא פחות חשוב) פרי ידיהן של הוותיקות.

קודם למפגש תכננתי את בסיס התמונה, הגודל הרצוי והאלמנטים המרכזיים שיהיו בה הכיתוב – מסד הבית שלי, שמש, בתים, גבעה וכו'. חילקנו בין
המשתתפים את משימות העיצוב, עם אפשרות לעוף עם הדמיון, הידיים והלב. הלב התרחב למראה התוצרים. לאחר כמה ימים ולאחר ייבוש מלא הועברו למדפי התנור לשריפה ב 1060 מעלות.

לסדנה השניה התכנסנו שוב באותה חדווה, לתהליך צביעת הפריטים הרבים, שילוב צבעי אקריל וגלזורות מבריקות. היה שמח, צבעוני ונעים, נאספו הפריטים ועברו לשריפה נוספת.

השלב הבא והמרגש יהיה מפגש אחרון בו נדביק את חלקי הקרמיקה שהכנו ונעצב את תמונת הקיר, על גבי משטח עץ טבעי. מצפה בקוצר רוח לתוצאה הסופית

מיכל ברגמן, סטודיו משלי מסד, עו"ס, הנחיית קבוצות וסדנאות יצירה.

שביל אלי כהן – גיל ברנר

בינואר של שנת 2013 נחנך שביל שמנציח את פועלו של גדול המרגלים של ישראל

"האיש שלנו בדמשק"

מי שיזם את השביל הוא גיל ברנר מוותיקי הישוב, גיל הוא מדריך טיולים, הקים יחד עם חבריו שמונה תחנות שפזורות לאורך כביש 98 ברמת הגולן, כל התחנות קשורות לפועלו של אלי כהן בסוריה, המלון שבו ביקר כשהיה באל חמה, מפקדת המודיעין הסורי שביקר בה כמה פעמים ועוד, בתחנות ניטעו ברושים והוצבו פסלים מעשה ידי הפסל יובל לופן מגינוסר, לוחיות זיכרון, והדרכה מוקלטת. גיל שחקר את סיפורו של "המרגל מדמשק" יזם את הקמת השביל לזכרו של אלי כהן, בין חמת גדר עד פאתי קוניטרה בשנים 1962 ל- 1965.
לא מזמן גיל הוביל את תושבי מסד, הוותיקים והנוער לסיור לאורך השביל, ראיתי את גיל אוסף בשקיות את אשפה שנזרקת סביב התחנות כנראה ממבקרים שהיו במקום, עדיין המועצה האזורית גולן לא התקינה פחי אשפה במקומות. לצערנו גם במהלך הסיור ראינו השחתה של תמונות של אלי כהן, גיל הסביר ששונאי ישראל פוגעים ומשחיתים בעיקר באזור העיניים של התמונות, שמסמן עבורם שנאה יוקדת.

לפעמים חלומות מתגשמים

הרומן שלי עם הנייר התחיל לפני 12 שנים ומאז השתנו חיי.

קצת אחרי גיל 40 הגעתי למסקנה שאני לא חיה את החיים אותם אני רוצה מבחינה מקצועית. ידעתי שאני רוצה לקום כל בוקר לעבודה עם תשוקה והתלהבות וחיפשתי את העיסוק שיגרום לי את אותה תחושה.

יום אחד במקרה (או שלא) ביתי הקטנה אדווה חזרה מהגן עם כבשה שהכינה מעיסת נייר, היצירה הקטנה והמקסימה שלה יצרה אצלי עניין וסקרנות ונרשמתי לקורס פיסול בעיסת נייר. כבר מהשיעור הראשון חשתי את אותה תחושה שאנשים מרגישים כשהם מוצאים אוצר גדול, העבודה עם הנייר הכניסה כל כך הרבה ריגוש, שמחה, הנאה, סיפוק ואהבה לחיי שהחלטתי שאני חייבת להעביר את זה הלאה, נדרשו לי אומץ ואמונה בעצמי ובדרך.

ויצאתי לדרך, בניתי לי סטודיו קטן, והזמנתי אנשים ללמוד אצלי. מאז ועד היום אני נהנית מכל דקה, נהנית מלפסל בעצמי, נהנית מללמד, נהנית מהדרך הקסומה שמתגלה לעיני בתהליך היצירה שלי ושל תלמידי.

המפגש עם אנשים שיש להם צורך ותשוקה ליצור – קוסם לי, כל יצירה בעיני היא יציאה למסע מרתק בו נבנית היצירה בקצב מסויים בתהליך מעניין עם המון סבלנות, אהבה וסיפוק, הנאה והעצמה אישית. אני מודה לאל, לביתי אדווה , למורי ותלמידי הרבים על הזכות הענקית שנפלה בחלקי.
הסטודיו שלי ממוקם במסד, מוזמנים לבוא לבקר.

עידית לינק

סטודיו לואיזה

שמי בטי, בעלת הסטודיו לואיזה. לאחר שרות ארוך ומשמעותי בארגון בטחוני, החלטתי לצאת לדרך חדשה, שונה ויצירתית, הקמתי את לואיזה – סטודיו וגלריה בישוב מסד. בסטודיו מייצרת בעבודת יד ובאהבת לב, סבונים טבעיים, נרות משעוות טבעיות, כלים מבטון, בקבוקי אור, שעוות למבער ועוד…
מדוע לואיזה? הכל חוזר לילדות… נולדתי וגדלתי בצפת, ביתה של סבתי האהובה היה בית עתיק, בעל חדרים מיוחדים ושונים עם אוצרות בלומים עבורי כילדה מזמינים אותי לחיטוט ופשפוש אינסופיים.
בשביל הכניסה לבית עמד שיח לואיזה ענק אשר יצר מנהרה ירוקה וריחנית עבור הצועדים בו, מן השיח הזה סבתא הכינה תה ירוק, מתוק ולימני כל יום אחר הצהריים. בשבתות בזמן של המבוגרים נמו את שנת הצהריים הקדושה, אני שוטטתי בחצר של סבתא ורקחתי מרקחות מכל הבא ליד: יסמין וגרניום, נענע ולואיזה, נר הלילה, לימון ועוד.. האהבה הזו לצומח ולריח נשארה בי וכעת היא מופצת לכל עבר. למדתי מכל הבא ליד – ארומתרפיה, גינון, צמחי מרפא, ליקוט ועוד.. וכך נולד המותג לואיזה.

בטי אלקובי

חנות יד שנייה – ענתיקה

כל חיי עסקתי בחינוך כגננת וכמנהלת מערכות חינוך לגיל הרך בקיבוצים, כשחשבתי לעשות שינוי היה לי ברור כשמש שהכיוון הוא "חנות יד שנייה".
עדיין לא ידעתי איפה ומתי, אך רצה הגורל והחנות נפתחה פסיעה מהבית בישוב שלנו – מסד שאני כל כך אוהבת מזה שלושים שנה.

החנות פועלת כבר כארבע שנים מתוך אמונה גדולה ורצון להיטיב עם כדור הארץ, בנוסף על כך "יד שנייה" הפכה לחלק בלתי נפרד מעולם האופנה בארץ, יכולה להרכיב את הסטייל האישי של כל אדם בלי להיות תלויים בקולקציות ובטרנדים. בענתיקה ניתן למצוא בגדים לתינוקות, ילדים ומבוגרים, אקססוריז, תכשיטים שאת רובם אני מכינה, כלי בית, רהיטים ועוד… והכל במחירים קטנים בהתאם לתפיסת עולמי. את רוב הבגדים אני מקבלת, ממיינת ומה שאינו מתאים לחנות או כשיש עודף, אני תורמת, ולא חסר למי.

לאחרונה פתחנו פינת קפה נחמדה אל מול נוף עוצר נשימה וערכנו מספר פעמים קבלת שבת לאנשי הישוב ולאורחים מזדמנים, היה ממש מרגש.

החנות פתוחה במהלך השבוע ובשישי שבת. כשאני לא נמצאת ניתן להתקשר אלי ולתאם זמן מתאים להגיע. אני מודה לכל המפרגנים מהבית ומחוצה לו.

כולכם מוזמנים להגיע בשמחה ולהתרשם.

ענת סברסקי

פאב "החורשה"

הפאב החברתי – קהילתי במסד. הפאב הוקם כחלק מפעילות של ועדת תרבות בשנת 2021, מטרתו העיקרית היא לחבר ולקרב בין כלל התושבים בישוב.  

חברי הועדה בתקופה ההקמה: נטע לי פרידלנדר, נופר גבל, אילן סברסקי וניצן מונק.

אז איך הכל התחיל ?

אילן סברסקי, חבר הוועדה, העלה את רעיון הפאב כחלק מתוכנית הפעילות לשנת 2022 של ועדת תרבות. תחילה חיפשנו מקום ברחבי היישוב שיכול לשמש כמרחב מתאים.
נבחנו מספר אפשרויות , ביניהן האמפי ליד שער הישוב, מתחם ליד בית הכנסת ועוד… האופציה הטובה מכולן הייתה "החורשה" מאחורי תחנות האוטובוס. הרעיון (שאנחנו עוד מקווים שיצא לפועל) היה לרכוש עגלה ניידת / מכולה, שתעמוד באופן קבוע "בחורשה" ותשמש את תושבי הישוב באירועים שונים במהלך השנה. במהלך החורף להקים "חממה" מיוחדת שתכיל את המבלים בפאב.
אבן הפינה הראשונה הונחה בחגיגות יום העצמאות 2022, שבוע לאחר מכן הוזמנו כל התושבים (מעל גיל 18 כמובן) לבקר בפאב החדש ולהצטרף לקבוצת המתנדבים של הפאב.
המפגשים בפאב נחלו הצלחה רבה והגיעו למפגש החברתי החדש תושבים חדשים וותיקים. חלקם בחרו גם להתנדב, קבוצת המתנדבים מונה כיום 35 משתתפים אשר משתבצים במשמרות לאורך השנה ויוזמים ערבי תוכן במגוון נושאים ועם מגוון משקאות ואוכל טעים.
עד הקמת מתחם החורף המתוכנן, הפאב ממשיך את פעילותו בימי החורף במועדון החברים ביישוב.
תודה ל-עומר מיכאלוב ויעל פלד – מתנדבי הפאב על עיצוב התפאורה.
הזדמנות נהדרת להודות לצוות מתנדבי הפאב על הרעיונות ורוח המתנדבים.
ועדת תרבות – ניצן, נופר ואילן

תושבים שהצטרפו למשפחת מסד לאחרונה – ברכות

  • משפחת קדוש ברכה ומאיר
  • משפחת קורל דיאנה ואלכס
  • משפחת עמיבר רונה ועופר
  • משפחת אן-אלי אורית וירון
  • משפחת תורג'מן סנדרה
  • משפחת וזאן טל ולירון
  • משפחת זיתוני אינה ורמי
  • משפחת פוגלמן שרונה ומשה
  • משפחת גור-לביא נורית ושאול
  • משפחת פרבר שרה ושמעון
  • משפחת עזרן פלורנס ויצחק
  • משפחת הרפז היידי

משתתפים בצער המשפחות

  • שלום זבטני ז"ל

  • דני סלע ז"ל

  • אורי אפרסמון ז"ל

  • טל נוביק ז"ל

  • עובד שחוח ז"ל

יהי זכרם ברוך.

לסיום עיתון שנת ה 40 למסד. ולקראת החגים הקרבים פורים ופסח 2023, בואו נאחל לעצמנו עוד שנים רבות של קהילתיות, יצירה, בריאות , משפחתיות וחגים שמחים.

תודה מיוחדת לעומר מיכאלוב שעיצב את כל עיתוני מסד בשנים האחרונות.

חגים שמחים לכולנו.

שולמית בר-אור